Het begrip “taggen” op social media verwijst naar het markeren van andere gebruikers of pagina’s in een bericht, foto, video of reactie. Wanneer je iemand tagt, voeg je een link toe naar hun profiel of pagina, waardoor ze op de hoogte worden gebracht van het feit dat ze in de inhoud zijn genoemd.
Het taggen van andere gebruikers heeft verschillende doeleinden op sociale mediaplatforms:
Erkenning: Door iemand te taggen, erken je hun betrokkenheid bij een foto, bericht of gebeurtenis. Dit wordt vaak gebruikt om vrienden, familieleden of collega’s te laten weten dat je ze waardeert of dat je ze wilt betrekken bij een bepaalde activiteit.
Identificatie: Tagging wordt ook gebruikt om mensen te identificeren op foto’s of video’s. Hierdoor kunnen anderen gemakkelijk zien wie er op de foto staat en wie bij het evenement aanwezig was.
Samenwerking: Bij zakelijke of creatieve projecten kunnen mensen elkaar taggen om betrokken te zijn bij de samenwerking en om de aandacht van hun volgers te vestigen op de gezamenlijk geproduceerde inhoud.
Verbinding: Tagging helpt bij het opbouwen van sociale verbindingen en interacties tussen gebruikers. Door iemand te taggen in een bericht of reactie, wordt de kans vergroot dat die persoon het bericht ziet en erop reageert.
Op de meeste sociale mediaplatforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter, en LinkedIn, kun je iemand taggen door hun gebruikersnaam of paginanaam te typen met een “@” ervoor. Zodra je de tag hebt toegevoegd, zal de persoon of pagina die je hebt getagd, een melding ontvangen dat ze zijn genoemd in een bericht of reactie.